آخرین اخبار
کد مطلب: 80330
ابتلاء 5 ميليون ايراني به ديابت
تاریخ انتشار : 1393/05/27 09:36:41
نمایش : 2411
مدير برنامه ملي ديابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از ابتلاء ۵ درصد جمعيت کشور به ديابت که ۴ تا ۵ ميليون ايراني را شامل مي شود خبر داد و افزود:البته مطالعات مختلف اعداد ديگري را ذکر مي کنند.
به گزارش سلام لردگان،  دکتر عليرضا مهدوي در گفت وگو با خبرنگار افکارنيوز با بيان اينکه ۹۰ درصد مبتلايان به ديابت در کشور گرفتار ديابت نوع دو هستند، اظهار کرد: براساس نتايج اين بررسي ها، شيوع ديابت در مناطق روستايي بيشتر از شهري است .
وي همچنين از شيوع ۱۵ درصدي ديابت تيپ ۲ در جمعيت بالاي ۳۰ سال در مناطق شهري به ويژه شهرهاي بزرگ کشور خبر داد و گفت: براساس آخرين نتايج بررسي ها شيوع ديابت در مناطق روستايي کمتر از شهري است.
مدير برنامه ملي ديابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ادامه داد: نتايج اين بررسي ها حاکي از آن است افرادي که حداقل يک عامل خطر از قبيل پرفشاري خون، اضافه وزن و چاقي، سابقه ابتلاء به ديابت در اقوام درجه يک، در زنان سابقه سقط و يا مرده زايي را داشته اند بين ۱۰ تا ۱۴ درصد آنها به ديابت مبتلا مي شوند.
مدير برنامه ملي ديابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: با ورود انسولين هاي آنالوگ به بازار دارويي کشور و داروهاي خوراکي طي ساليان اخير درمان ديابت آسان تر شده است اما بهترين راه براي پيشگيري از ابتلاء اصلاح الگوي زندگي، کاهش استرس، افزايش فعاليت جسماني، استفاده نکردن از غذاهاي فست فودي است.
دکتر مهدوي بيماران ديابتي همواره از دريافت انسولين امتناع مي کردند، افزود: حال آن که اين ديدگاه بايد تغيير کند و با ورود انسولين هاي آنالوگ که به شکل قلم است تزريق راحت تر و خطر هايپوگليسمي کمتر است از اين رو بايد اين ديدگاه غلط اصلاح شود.
وي شاخص HbA۱C را بهترين ملاک براي کنترل قندخون در ۳ ماه اخير برشمرد و افزود: براساس نتايج مطالعه اي در سال ۹۱، ميزان اين شاخص در مناطق روستايي ۸.۵ بوده است که از ميزان طبيعي آن اندکي بيشتر است که اين موضوع مراقبت، کنترل و آموزش بيشتر را مي طلبد.
مدير برنامه ملي ديابت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي يادآور شد: از استراتژي هاي اصلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مراقبت، کنترل و آموزش است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس